Meld discriminatie

Dit gebeurt er met jouw melding

Jouw melding doet er toe

Na het maken van een melding bekijken we samen met jou welke stappen we kunnen ondernemen. Bijvoorbeeld door te bemiddelen of eventueel te ondersteunen bij het doen van een aangifte bij de politie. Ook wanneer je zelf denkt dat het incident eigenlijk te klein is om te melden, horen wij het graag. Door een melding te maken help je ons namelijk ook om discriminatie in Nederland in kaart te brengen. Alle informatie is nodig om discriminatie zo effectief mogelijk te kunnen bestrijden. Bij twijfel kun je discriminatie altijd melden. Graag zelfs. Dan zoeken wij het voor je uit.

Verder lezen  

Wij zijn aangesloten bij Discriminatie.nl

Per 1 januari 2024 zullen alle Anti Discriminatie Voorzieningen (ADV’S) in Nederland die aangesloten zijn bij de landelijke vereniging, de naam Discrminatie.nl hanteren voor de Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen (de WGA-taken). Uw melding loopt per 1 januari via Discriminatie.nl. Via Discriminatie.nl komt uw melding bij onze klachtenconsulenten binnen.

Art.1 Noord Oost Gelderland blijft de educatie, consultatie, voorlichting, preventie en beleidsadvies geven in Noord Oost-Gelderland.

Woon je niet in Noord Oost Gelderland? Kijk dan op Discriminatie.nl.

Melden en dan?

1. Een melding maken
Maak eenvoudig en snel online een melding via discriminatie.nl. Telefonisch kun je een melding maken via 0900 235 4354. Je kunt ook een melding maken via de Discriminatie Melder app. Deze kun je downloaden via de Apple of Play store

2. Eerste contact
Nadat je een melding gemaakt hebt, zullen wij zo snel mogelijk contact met je opnemen. We kijken samen hoe we je verder kunnen helpen.

3. Intakegesprek
Bij een vermoeden van discriminatie nodigen we je uit voor een gesprek. Dat kan bij ons op kantoor, maar kan ook telefonisch of op een geschikte locatie bij jou in de buurt. Jij kunt dan je verhaal doen en wij zullen aanvullende vragen stellen. Het is belangrijk dat wij een goed beeld krijgen van jouw ervaring.

4. Start van het onderzoek

Na het intakegesprek gaan we jouw klacht onderzoeken. Ook bespreken we met je hoe we verder kunnen gaan.

5. (eventuele) vervolgstappen
We bespreken de mogelijke vervolgstappen. Dat kan onder meer een bemiddelend gesprek, een advies over juridische mogelijkheden of een aangifte bij de politie zijn. Soms zijn er geen vervolgstappen mogelijk, maar we informeren en adviseren je altijd!

Goed om te weten

  • Onze dienstverlening is gratis
  • We ondernemen geen actie zonder jouw toestemming
  • Melden kan ook als je ziet dat iemand anders wordt gediscrimineerd
  • Anoniem melden is ook mogelijk
  • Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld

Wat wij doen in Noord Oost Gelderland

  • Een luisterend oor bieden
  • Advies en ondersteuning geven
  • Bemiddeling bij een discriminatieconflict
  • Hulp bij aangifte van discriminatie
  • Doorverwijzen naar andere organisaties of passende klachtenregeling
  • Begeleiding en ondersteuning bij lopende procedures
  • Het aanvragen van een oordeel bij het college van de Rechten van de Mens
  • Voorlichting geven op scholen
  • Advies, ondersteuning en voorlichting aanbieden voor het hele maatschappelijke werkveld
  • Naar aanleiding van meldingen en signalen het discriminatie-klimaat in kaart brengen
  • Het monitoren van discriminatie